وزنه برداری و کمک به کاهش خطر ابتلا به دیابت در زنان

 انجام تمرینات ورزشی با وزنه به مدت 3.5ساعت درهفته خطر ابتلا به دیابت را در زنان تا 40 درصد کاهش می دهد.

زنانی که وقت زیادی را در ورزشگاه بروی تردمیل صرف می کنند باید به حرکات ورزشی خود تمرین با دمبل  وکار با دستگاههای ورزشی وزنه برداری را بیافزایند.

محققین دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد و دانشگاه  دانمارک جنوبی با همکاری دراین تحقیق به این نتیجه رسیدند که انجام سه ونیم ساعت تمرینات ورزشی وزنه برداری در هفته سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان می شود.

دکتر Elliotسخنگوی مرکز دیابت انگلستان می گوید: علیرغم محدودیت هایی که در این تحقیق وجود دارد که نتایج آن به طور کلی برای زنان به کار رفته است اما این پیام از آن اقتباس می شود که داشتن زندگی فعال وسالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

 نتایج این تحقیق درمجله ی PLoS Medicine منتشر گردید در این تحقیق 99316 زن سالم درمحدوده سنی 36 تا 81 سال به مدت هشت سال بررسی و پیگیری شدند .

محققین از شرکت کنندگان خواستند که بصورت هفتگی درمورد میزان ساعتی که صرف انجام ورزش های استقامتی وتمرینات تقویت ماهیچه ها (با شدت کم نظیر یوگا و ورزش های کششی) و همچنین فعالیت های دیگر ورزشی که با شدت متوسط یا شدید انجام می دهند، گزارش دهند.

در انتهای این تحقیق درسال 2009، تعداد 3491 زن که در ابتدای تحقیق هیچ علامتی از دیابت یا خطرات قلبی عروقی نداشتند به دیابت نوع 2 مبتلا شوند.

زنانی که 150 دقیقه ورزش ایروبیک راهمراه با یک ساعت تمرینات با وزنه انجام می دادند خطر ابتلا به دیابت را درخود تا 40 درصد کاهش داده بودند علاوه بر این زنانی که یک ساعت در هفته فعالیت فیزیکی مفید انجام می دادند نیز میزان خطر دیابت را در خود تا 13 درصد  کاهش دادند.

 دکتر Elliotمی گوید: ما با اطمینان می توانیم بگوییم که بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 حفظ وزن از طریق رژیم غذایی سالم، رژیم متعادل و انجام فعالیت منظم فیزیکی است. در فصل زمستان اکثر افراد به دنبال راه ساده ای برای کاهش وزن از طریق انجام فعالیت فیزیکی بیشتر هستند ما پیشنهاد می کنیم که فعالتر باشید و فعالیت هایی که از آن لذت می برید و شما را فعال نگاه می دارد را انجام دهید.

منبع : www.medicaldaily.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا